10 kebaikan dan kelebihan mandi sebelum subuh


Mandi pagi merupakan salah satu faktor utama gaya hidup sihat ,mandi juga diistilahkan sebagai perkara atau perbuatan meratakan air ke seluruh badan dengan atau merendamkan badan di dalam air dengan niat membersihkan kotoran atau sebagainya .

Mandi juga boleh diertikan menurut tuntutan atau perintah agama seperti mandi wajib atau juga terapi untuk kesihatan.Mandi sebelum subuh atau awal pagi banyak kelebihan dan kebaikan jika diamalkan dengan betul ,sama ada mampu atau tidak untuk bangun sebelum subuh itu bergantung pada pendirian masing - masing ,bak kata peribahasa melayu " hendak seribu daya tak hendak seribu dalil ".

Justeru itu , sama - samalah kita mendalami dan pelajari apakah kelebihan dan kebaikan mandi sebelum subuh sepertimana artikel yang tertera di bawah :

1 - Meningkatkan kesuburan untuk lelaki .
Berbeza dengan mandi panas, air panas tidak baik untuk alat sulit lelaki, kerana ia berpotensi mengurangkan jumlah sperma. Jika anda bercadang untuk mempunyai anak, sudah tiba masanya untuk mandi air sejuk sebelum subuh. Kerana pancuran air sejuk boleh meningkatkan kesuburan anda.

2 - Mencegah dan merawat hipertensi / tekanan darah tinggi .
Mengambil air sejuk sebelum subuh dapat meningkatkan peredaran darah, sehingga akhirnya meningkatkan kesihatan keseluruhan, termasuk jantung dan membantu mencegah hipertensi, pengerasan arteri, dan mencegah pembuluh darah.

3 - Meningkatkan imuniti .
Meningkatkan sel darah putih ,kerana pendedahan kepada air sejuk dapat menguatkan imuniti badan, kerana ini akan meningkatkan kadar sel darah putih dan tahap metabolisme yang dapat mengurangkan kemungkinan selesema, dan bahkan beberapa jenis kanser.

4 - Membantu menurunkan berat badan .
Terdapat dua jenis lemak dalam tubuh manusia, lemak putih dan lemak coklat. Apabila kalori yang kita makan berlebihan, kandungan kalori berkumpul menjadi lemak putih dan lemak coklat berguna untuk memanaskan badan apabila alam sekitar sejuk.Mengambil air sejuk sebelum subuh akan menggalakkan pengeluaran tenaga membakar lemak coklat berbanding dengan lemak putih.

5 - Kurangkan Tekanan .
Selain merangsang pembakaran lemak badan, mandi sejuk juga dapat merangsang otak untuk melepaskan noradrenalin, yang dapat mengurangkan tekanan.

6 - Membantu menghilangkan toksin badan .
Mandi sejuk sebelum subuh membantu Sistem Lymphatic ,memainkan peranan penting dalam mengeluarkan sisa dan mengangkut sel darah putih untuk melawan jangkitan, yang merupakan proses yang bergantung kepada penguncupan otot. Mandi sejuk akan menggalakkan perkembangan dan membantu sistem limfa.

7 - Melegakan pernafasan .
Air sejuk dapat memperdalam pernafasan anda dan membantu melawan keletihan. Walaupun anda menghadapi kesulitan tidur, pancuran sejuk dipercayai menjadikan tidur lebih baik.

8 - Muka yang lebih cerah .
Jika air panas boleh membuat kulit kering. Tetapi air sejuk sebenarnya boleh membantu mengetatkan liang-liang, menggalakkan detoksifikasi (menjadikan kulit lebih cerah). Di samping itu, air sejuk juga menjadikan saluran darah sempit untuk mengurangkan bengkak dan penampilan bulatan hitam di bawah mata

9 - Rambut lebih sihat dan berkilat .
Dengan mandi air sejuk sebelum subuh akan menutup kulit kepala luar yang menyebabkan rambut menjadi lebih kuat dan mencegah kotoran terkumpul di kulit kepala. Yang akhirnya melambatkan kehilangan rambut. Selain itu air sejuk juga menjadikan rambut anda lebih berkilat. Sebab, air sejuk tidak melenyapkan minyak yang terdapat pada kulit kepala dan rambut.

10 - Badan segar bugar .
Apabila anda ingin mengawali hari dengan tubuh yang segar bugar, mandilah air dingin sebelum subuh, karena air dingin akan sangat membantu membangkitkan saraf-saraf dalam tubuh anda.

Bagi mereka yang belum biasa mandi sebelum subuh ,jom amalkan tips di atas pasti banyak manfaatnya .Bagi mereka yang sudah biasa mengamalkan mandi sebelum subuh sudah pasti tubuh badan rasa lebih nyaman dan bermaya dan satu kerugian besar bagi mereka yang tidak mengamalkan tips mandi sebelum subuh atau di awal pagi .

Artikel terkini terus ke inbox email anda :

PENAFIAN ( DISCLAIMER ) : Pelbagai bentuk imej, gambar, artikel, video dan pautan yang terkandung dalam blog ini diambil dari sumber - sumber lain .Oleh yang demikian dengan itu HAK CIPTA / COPYRIGHT dimiliki sepenuhnya oleh pemilik sumber tersebut .

0 Response to "10 kebaikan dan kelebihan mandi sebelum subuh"

Catat Ulasan

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel